Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

senyum itu adalah satu sedekah
yang paling mudah dan susah untuk dilakukan
oleh semua insan...
jadi senyumlah kerana senyuman mu itu
sangatlah manis...^_^

pembaca yg budiman

hadis Rasulullah s.a.w

Baginda Nabi SAW bersabda, maksudnya:

“Sesiapa yang menunjukkan ke jalan kebaikan, akan diberi kepadanya pahala sebanyak mana pahala orang yang melaksanakan kebaikan tersebut, tanpa kurang sedikit pun daripada pahala mereka semua itu. Seterusnya sesiapa yang menunjukkan ke jalan kesesatan, akan diberi kepadanya dosa, sebanyak mana dosa orang yang telah melaksanakan kesesatan tersebut, tanpa kurang sedikit pun daripada dosa-dosa mereka semua itu.”

renungan seketika bersama spwsa

Wahai wanita solehah, jgn risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan, pada lirikan senyuman, pada pujuk rayu, pada bicara manja yang menggoda... Sesungguhnya, lelaki itu adalah pemimpin kepada wanita, andai belum sampai, anggaplah bahawa Adam yg kau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinan dirimu... kerana pada wanita itu ada kekurangan dan Adam yang benar2 layak pasti akan hadir untuk melengkapkan Hawanya.

kawanku unisza

kawanku unisza

About

kata2 dari spwsa

percayalah pada kemampuan diri sendiri dan
jangan menggantung diri pada orang lain..
anggaplah bahawa mereka memerlukan anda
dan bukan anda yang memerlukan mereka..
hanya Allah yang selalu bersama diri anda...

maafkanlah org yg menzalimi dan sambunglah tali
silaturrahim dengan org yg memutuskannya.
berilah org yg tdk pernah memberi kpd kita dan
berlembutlah terhadap org yg berbuat jahat kpd kita.
jika kita mampu melakukan semua itu, nescaya kita
akan memperoleh kebahagian dan ketenangan itu..

peringatan buat kaum hawa

1. jaga pandangan mata/ tundukkan pandangan
2. jaga maruah diri
3. jangan tunjukkan perhiasan diri pada org
4. memakai tudung

insan biasa

ainul adam
anak jati klate
sweet21
gantunglah cita2mu di bintang, dan cubalah untuk menggapainya
Sky Blue Bobblehead Bunny

get this widget here

Tuesday, February 28, 2012

exam..exam..exam..



msti korang ternanti2..tertanya2..(perasan jp..hihihi) kenapa ak tulis title spwsa ak pada kali nie ialah exam..exam..exam..(wlaupn korang xtnye,ak nk cter gk...huhuhu)
sebenarnye ak tension + fening + tekanan = xtau nk ckp pe..(korang pikir sdri ea)
sebab xlama ag ak akan menduduki final exam tok last diploma ak pada kali nie...(bestnye..xlama ag dh abs dip..hurey)
mmg best bila pikir balik sebab xlama ag nk abs dip n cuti selama 4/5 bln sblm smbung degree(insya Allah)
tp yg xbestnye bila ad exam dlm dunia pelajaran nie...kn best klu xde exam...(itu kata hati ak skg nie..dh ngekngok skt nie sb tekanan perasaan...hahhaaha)...
bkn sebab ak xsuka pd exam...suka sgt2(letak tgn diats bahu smbil mata keats)...
tp ak xsuka bila bab2 membca nie...ak lbh suke subjek kira2 ag...otak ak blh trima tp bab2 membce nie,ak kurang sikit tp klu bab bce novel,kompem xngantuk...hihihi
kadang2 jeles tgk kawan2 cz dia owg cpt tgkp n paham ape diorang bce tp ak,bce 2 3 kali blm tentu paham...
ad housemate ak tu tp kos len la,ag syok tgk..sub tok sem nie dh la sikit,msuk final plk brp bab jew tp tok kos kitaowg nie(kos ak la) sume bab masuk tok sume subjek...tu yg tekanan...
tp bila dipikirkan balik,mybe nie dugaan n ujian Allah tok hambaNya...so ak kena redha n ikhlas hati dan jiwa tok sahut cabaran dan seruan Illahi...
ak ad bce novel nie,tajuk dia TAUTAN HATI (novel islamic ea,bkn cinta)...novel nie best sgt,kadang2 ad part yg terkena sebijik kt muka ak yg comel + cute nie..(hihhihi...perasan jp..jgn mrh ea)...
part tu menceritakn pasal pljaran nie la...ad satu ayt yg xkn ak lupa smpai bila2...
"xkan kita nk bagi markah c tok agama islam kitakan"...inilah ayt yg paling terkesan dihatiku...
so,tok sahabat2 spwsa,jgnlah cepat mengalah sblm berjuang...marilah sme2 berjuang abis2an...klu last tu kita dpt result yg xbrp nk memberangsangkn,jgnlah kita kecewa,mybe Allah masih lagi ingin menguji kita..uji tahap keimanan dan kesabaran kita kepadaNya.....
Allah bg ujian kepda hambaNya mengikut kemampuan kita...walaupun kita kata kita xmampu tok menghadapinya tp Allah tahu yg kita mampu melakukannya sb tu Allah bg ujian kt kita..satu ag,itu tanda Allah sygkn hambaNya...sb tu dia bg ujian kt hambaNya...
akhir kata,jgn cepat mengalah wahai sahabatku,bgkitlah tok berjuang demi masa depanmu...
"Allah xkn mengubah nasib seseorg,melainkan dia sendiri yg mengubahnya"..peganglah ayat nie sampai bila2.

p/s ringkas tok sahabat2 spwsa:- gantunglah cita2 mu dibintang, dan cubalah tok menggapainya...
        - tuntutlah ilmu hingga ke liang lahad....

akhir kata(dari td ag dk akhir kata,bila la nk abs nie..hihhihhi) sbr ea,nie mmg last pnyr...
CHAYOOK...AJA2 FIGHTING...




Sunday, February 26, 2012

kisah yang menyentuh hati buat kaum hawa




hari nie aku nk kongsi satu citer tok korang sume...
citer nie ak ambik dari fb...
so,korang hayatilah ea....




*SUBHANALLAH..sgt best !! bacelah..rugi x bace..Allah~ 

´Sayang, Abang minta izin untuk nikah seorang lagi´

"Aliyah yang sedang melipat kain,terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak.

Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk? Dia menghela nafas panjang. Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.

Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin.

Pengabisannya dia kembali kepada suaminya. Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

´Kau mampu Asraf, dengan gaji kau. Aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga,´ sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

´Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis,´ masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak-anak..
Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

´Abang , Aliyah setuju dengan permintaan abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu,´ Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya.

Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

´Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?´ pelik benar permintaan isterinya.

Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan.

Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak. Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

´Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri abang,´ terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau.
´Kak Aliyah yang minta,´ masih lembut dia memujuk Qis.
´Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?´
´Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!´ terkejut Asraf Mukmin.
´Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. abang dah lama hidup dengannya. abang faham,´

Qistina mengalih pandangannya. Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.
Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama.

Membaca AlQuran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi.

Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya.

Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

beeep beeeeppp... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya.

´Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik untuk abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama abang,´

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada :

Asraf Mukmin,
Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani,
Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu.

abang yang dikasihi,
Genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju-bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tak sanggup abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan abang...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tahu selera abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. kasihan nanti, tak makan lah pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan abang...

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak abang nanti untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan abang...

Abang yang disayangi,

Cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. abang lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai,

Di dalam sampul ini ada boring keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak . Jika munajat abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di sawarak. Menunggu abang... Aliyah sayangkan abang... Tetapi jika abang merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah... Aliyah sayangkan abang.

Tetapi, jika abang merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk abang.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran abang, roti canai.. air tangan Aliyah.

Salam sayang,
Aliyah Najihah binti Mohd Hazery

Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ berdiri Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi kegemarannya. Dia tersenyum!

Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya!!! !!

erti sahabat yang sebenar


 
 
 apa khabar sahabat SPWSA, harap2 sihat semuanya...
hari nie,aku nk berceloteh ttg erti sahabat yang betul2 sahabat...
kawan dikala duka,senang mahupun susah...
kawan dikala senang,mmg senang dicari
tapi
kawan dikala susah dan duka,mmg susah dicari...
melalui keadaan inilah,kita dapat menilai dan mengerti 
siapa kawan kita dikala senang mahupun susah..

ada suatu ary tu,aku ad dengar ceramah ttg erti sahabat..
penceramah tu kata, ada 3 erti sahabat yg dpt dihuraikan..
1) sahabat umpama siang dan malam
- ini bermakna, kawan sentiasa ad bersama kita dikala senang mahupun susah..
2) sahabat umpama pelangi
3) sahabat umpama 4 musim
- ini bermakna, kawan hanya ketika senang sahaja,bila kita susah terus cabut lari...

so,buat sahabat SPWSA, jadilah sahabat umpama siang dan malam..
sentiasa membantu sahabat anda dikala senang mahupun susah..
biarpun bukan dari segi kewangan or whatever
tp bantulah dari segi sokongan dan dorongan..
itu lebih bermakna bg seorang sahabat melainkan membantu dari segi kewangan..

kawan mmg senang dicari tapi susah tok dipisahkan,
bila kita berkawan, kita tetap akan berkawan sampai bila2...

kita selalu dgr perkataan perpisahan diantara pasangan yg couple
perkataan bercerai diantara pasangan yg berumah tangga
tapi 
susah untuk mendengar perkataan perpisahan,putus mahupun bercerai
kepada seorang sahabat
 
p/s:- berkawan biar seribu,
bercinta biar satu..
 
bila kawan pergi meninggalkan kita,
masih ad kawan yang sanggup berkongsi suka dan duka bersama2..
 
berkawanlah dengan ikhlas kerana Allah..
insya Allah, kita akan diberkati oleh Allah...
 
p/s kali ke-2:- pandailah memilih kawan kerana kawan juga 
boleh membawa kita kearah kejahatan sekiranya
kita tersalah memilih kawan...
 
sebelum berakhir, ak nk igtkn kepada sahabat2ku SPWSA or sapa2 jew
bila jumpa dgn kawan2 anda
ucaplah perkataan ini..
SAYA SAYANG KAMU KERANA ALLAH...
 
so,selamat menpraktikkan kata2ku itu...
hihihhihi..


 
 
 






Friday, February 24, 2012

my novel



rindu...
itulah ungkapan yang dapat aku huraikan disini...
bukan rindu kepada pakwe
tapi
aku rindu pada novelku...

novel yang telah aku kumpul dari semester 3 sehingga sekarang...
xdapat ku bilang berapa novelku yang telah ku kumpul..
sehingga kawanku kata yang aku nie obses sgt ngn novel...
tp ak mmg obses ngn novel pn...
pantang tgk novel,msti nk beli,....
hihihihihi..(tp make sure duit bnyk la)

nie la novel ak yg dpt ku ambik....
hhuuhuhu



ad ag novel len tp mse nie,ak xbeli novel len ag...
so, nie la hobi terbaru aku iaitu
MENGUMPUL NOVEL...

ok la,stkt nie saje yg dpt ak ceritakan serba sedikit ttg novelku...
len kali,aku update blog ak dgn cerita yg baru....

p/s:- biar bnyk kumpul novel 
dari
banyak kumpul pakwe
cz 
itu xmenjamin mase depan...
hihihhihii



Thursday, February 23, 2012

cedih ngat





 hai sume...ary nie aku cedih sgt2...ak wt password tok laptop ak tp ak xleh nk bkak...
ak lupe pe password yg ak letak... mybe laptop ak majuk ngn ak kot cz dkt 2 ary jgk la
ak xbkak laptop cz bz ngn test n kuiz...tu yg xbkak...
tiba2 jew td terniat nk bkak tp dia plk xnk...urmmmm...sedih sesangt...
windu kt my laptop....


oh laptopku,
janganlah kau buat ku begini,
tanpamu hidupku tdk bererti...


laptopku,
maafkanlah kesalahanku nie,
bkn niat dihati utk melupakan mu,
tp apakn dayaku kerna tdk dpt mengingatinya....


laptopku,
on la cepat..
ak amat merinduimu...


so,tok kwn2 yg len,ak cadangkn jgn la wt password..
klu wt password pn,make sure jgn tukar2,
tkt jd cm ak nie....huhuhu
stkt nie dlu lauhan hatiku,buat kali nie...
de masa,ak akn updatekn ag....
daaaaaaaa....
wassalam....

Monday, February 20, 2012

citer terbaru ttg diriku

assalamualaikum...
hai korang2...pe kabar sume...hrp2 chat la ea...
lamakn aku xmerepek kt sini,slalunye ak just update kata2 or pesanan2 saje...
tp ary nie tiba2 jew nk update sesuatu pasal ak...
entah laaa,pe yg xkena ngn ak pn,ak xtau....
owg len syok duk bce buku cz sok ad last test...
tp ak nie dk plk mggadap spwsa ak...
ish...ish...ish...
jgn igt ak pndai ea cz ak xbce buku tp ak tgh cri semangat belajar yg hilang ini...
hihhhihi...
xde la,ak bkn malas nk bce tp xde smgt nk bce...
semalam ak try hafal tp masyuk cikit2 jew...
kadang2 nk give up jgk cz baca2 xmasuk tp disebabkan kata2 kawanku td,
ak jd semangat nk bce balik...
ngatkn nk wt konsep redha n tawakal jew...
cam dulu2...mse ak sem 1,2 and so on...tp bila dipikirkan balik,
xelok jgk guna konsep redha n tawakal tanpa kita ushakan sesuatu kan..kan..kan,.
so,selagi kita ada upaya dan usaha tok menunaikannya,so kita jgn mengalah...
don't give up...wake up again...and fighting...
insya Allah, Allah akan membantu kita walau apa pun jua keadaan...
so,buat teman2 spwsa,jgn la kita cepat mengalah selagi kekuatan dan usaha masih
ad dalam diri kita nie....chayook...
bak kata owg korea...aja aja fighting...heheehe
ok la korang2, aku nk start sambung bce buku nie...
takut t,ak bnyk merepek plk kt sini...
daaaa korang...luv u...muaaaahhhhhhhhhhhh...
hihhihii(galak sungguh) ^_^

Saturday, February 18, 2012

sifat/ciri wanita ahli syurga


Siapakah wanita yang menjadi ahli Syurga? Apakah ciri-ciri atau sifat-sifat yang menjadi kunci bagi wanita memasuki syurga?

Sebuah hadis Nabi menyatakan:
Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:
"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
(Hadis Riwayat Ahmad)

Menurut hadis di atas sekurang-kurangnya ia telah menggariskan empat dasar atau sifat utama yang menjadi teras bagi seorang wanita muslimah memasuki syurga, iaitu menunaikan kewajipannya kepada Allah dalam makna melaksanakan ibadah-ibadah yang diwajibkan ke atasnya seperti sembahyang, puasa, dan lain-lain ibadah wajib yang mampu dilaksanakan.

Sebuah hadis menyebutkan bahawa sembahyang adalah perkara pertama yang akan disoal di hari Kiamat.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu, Nabi Sallallahu Alahi Wasallam bersabda:
"Sesungguhnya perkara yang pertama sekali dikira dari amalan hamba di hari kiamat ialah sembahyang; sekiranya sembahyang itu sempurna, maka beruntung dan berjayalah dia, dan sekiranya ia rosak, maka kecewa dan rugilah dia, kalau kewajipan fardhu masih kurang, Allah berfirman: Lihatlah adakah amalan-amalan sunat untuk menyempurnakan kekurangan tersebut. Demikianlah seterusnya dengan amalan yang lain"
(Hadis riwayat at-Tirmizi)

Disamping menunaikan kewajipan kepada Allah, menunaikan hak dan kewajipan kepada suami juga merupakan hal yang tidak boleh diabaikan oleh seorang wanita.

Tertunainya hak dan tanggungjawab suami barulah akan turun keredhaan dan rahmat Allah kepadanya. Menjaga kehormatan diri juga merupakan hal yang digariskan oleh hadis di atas. Antara hal-hal yang boleh diketegorikan dalam konteks menjaga kehormatan itu ialah mempunyai sifat pemalu, jika suaminya keluar dia akan menguruskan dan menjaga dirinya dan harta suaminya dengan amanah. Bila suaminya datang kepadanya dia akan menjaga mulut daripada menyebutkan perkataan yang tidak elok didengar.

Sebuah hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menyatakan bahawa:
"Sesungguhnya sopan santun dan keimanan adalah saling berkaitan, jika
salah satunya dikeluarkan, yang satu lagi juga akan hilang serentak."
(Hadis Riwayat Baihaqi)

Maksud hadis ini ialah jika kesopanan atau sifat malu sudah hilang, iman juga akan hilang bersama-samanya. Betapa besarnya pengaruh antara kesopanan dan keimanan kepada diri seorang wanita itu, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menegaskan dengan sabda baginda:
"Apabila sesesorang itu terlibat dengan penzinaan, ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu mencuri ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu meminum arak ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu menyelewing setelah diberi amanah oleh orang lain ia bukan lagi seorang beriman, dan apabila seseorang diantara kamu menipu ia bukan lagi seorang beriman, oleh itu berjaga-jagalah! "

Taat kepada suami merupakan satu lagi sifat wanita yang digambarkan oleh hadis yang dipaparkan di awal makalah ini. Taat kepada suami adalah tanggungjawab isteri yang wajib di sempurnakan. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Bazzar Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:
"Kamu sampaikan kepada perempuan yang kamu jumpa, bahawa taat kepada suami, dan mengakui hak-hak suami, sama pahalanya dengan
berperang dan bertempur dengan musuh-musuh Islam di medan pertempuran, tetapi sedikit sangat daripada isteri-isteri yang menyempurnakan
hak-hak suami mereka."
(Hadis riwayat Al Imam Bazzar)

Isteri adalah pusat dan sumber kebahagiaan dan ketenteraman di dalam sebuah rumahtangga. Ia perlu mempunyai sifat-sifat sabar dan perhatian yang sepenuhnya kepada suami dan juga anak-anak.

Sikap inilah yang boleh mewujudkan suasana yang tenang, aman dan damai dalam rumahtangga. Dalam hal ini, para isteri sayugialah akan sentiasa bersikap baik kepada suami. Saidina Abu Bakar Radhiallahu Anhu meriwayatkan bahawa Rasullullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda:
"Seorang wanita yang menyakiti hati suami dengan lidahnya, dia mendatangkan celaan dan kemurkaan Allah, para malaikat dan umat manusia."

Selain itu, Saidina Ali Radhiallahu Anhu meriwayatkan sebuah hadis mengenai setiap isteri yang tidak menghormati status suaminya.
"Wanita yang berkata kepada suaminya yang tidak melihat apa-apa kebaikan pada suaminya, Allah menghapuskan segala perbuatan baiknya selama 70 tahun,
walaupun dia berpuasa selama itu siang hari dan bersembahyang pada malamnya."
(Hadis Riwayat Imam Majah dan An-Nasai)

Berdasarkan huraian ringkas di atas, para wanita semestinyalah mengamalkan sikap taat dan bertakwa kepada Allah, bertanggungjawab kepada suami dan menjaga kehormatan dirinya. Semoga dengan itu, akan mudahlah mereka mendapat rahmat dan keredhaan Allah. Rahmat dan redha Allah itulah yang akan menjamin kebahagian hidupnya di dunia dan di akhirat.

impian cinta suci


aku dambakan isteri sehebat Khadijah,
aku cuba mengikuti akhlak semulia Rasulullah s.a.w

jika aku ingin isteri secantik Balqis,
aku pelajari dan hayati kehebatan Sulaiman

jika aku mengharapkan suami setampan Yusuf,
kasih setulus Zulaikha aku usahakan

aku mencari suami seteguh Ibrahim,
lalu aku harus sekuat Hajar dan Sarah

aku bermimpi mendapat lelaki seperti Ali,
maka aku mengikuti hebatnya Fatimah

Thursday, February 16, 2012

surat dari syaitan utkmu



Aku melihatmu kelmarin, saat engkau memulakan aktiviti harianmu…
Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu…
Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan “Bismillah” sebelum memulai santapanm, juga tidak sempat mengerjakan solat Isyak sebelum pergi ke tempat tidurmu..
Kau benar – benar orang yang bersyukur,
aku menyukainya,
aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak merubah cara hidupmu…
Hai bodoh, kau milikk…
ingat kau dan aku bertahun-tahun bersama,
dan aku masih belum bisa benar – benar mencitaimu
malah aku masih membencimu…kerana benci ALLAH…

aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah…
Dia sudah membuangkan aku dari syurga…
Dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk membalaskannya
Kau lihat ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana untukmu…di hari depan….
Tapi kau sudah menyerahkan kehidupmu padaku, dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka…
Sehinnga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH
Aku benar-benar berterima kasih padamu,
Kerana aku sudah menunjukkan kepadaNYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa-masa yang kita jalani…

Kita menonoton filem ‘porno’ bersama
Memaki orang, mencuri, berbohong, munafik,
Makan sekenyang-kenyangnya, bergosip, menghakimi orang, menghujam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua….
Tidak menghargai masjid, berperilaku buruk…
TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja…
Ayuhlah, hai Bodoh, kita terbakar bersama, Selamanya…
Aku masih memiliki rencana-rencana hangat untuk kita…
Ini hanya surat penghargaanku untukmu….
Aku ingin mengucapkan ‘TERIMA KASIH’…
Kerana sudah mengizinkan aku…memanfaatkan hampir semua masa hidupmu…
Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku mentertawakanmu…
Saat kau tergoda berbuat dosa…aku menghadiahkan tawa…
Dosa sudah mula mewarnai hidupmu…
Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlukan darah muda…
Jadi, pergilah lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana berbuat dosa….
Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk, berbohong, berjudi, bergosip dan hiduplah se-egois mungkin…
Lakukan semua ini di depan anak-anak dan mereka akan menirunya….
Begitulah anak-anak…
Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang…..
Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu…
Jika kau cukup cerdas, kau akan lari…sembunyi…dan bertaubat atas dosa-dosamu…
Dan hidup untuk ALLAh dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit…
Memperingati orang bukan tabiatku….
Tapi diusiamu sekarang dan tetap melakukan dosa….
Sepertinya mmemang agak aneh…
Jangan salah sangka….
Aku masih tetap membencimu….
Hanya kau harus menjadi orang tolol yang lebih baik di mata ALLAH….

Catatan: jika kau benar-benar menyayangiku…kau tak akan memberi surat ini kepada sesiapapun

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...